Georg Baselitz
ENG | ESP
An object painted upside down is suitable for painting because it is unsuitable as an object. I have no notion about the solidity of the depiction. I don´t correct the rightness of the depiction. My relationship to the object is arbitrary. The painting is methodically organized by an aggressive, dissonant reversal of the ornamentation. Harmony is knocked out of whack, a further limit is reached.
The work of art comes into being in the artist´s head and it remains in the artist´s head. There is no correspondence to any statements in the way of communication, message, opinion or information. He doesn´t give any aid, nor is his work usable. No social or private condition will steer, influence or prevent his result or even make it necessary.
In my paintings I confront myself with the problem of disharmony– yellow on the left, green on the right, one eye closed, one eye open. This ornamental juxtaposition of disharmonies may perhaps create the impression of despair, but all it´s doing is deferring, delaying "coziness". The strange thing one learns is that, after some time, from out of this disharmony beauty sets in again, in other words, harmony.
I am a painter, not a theater director. I don´t want to stage scenes. My main wish is to paint pictures that have never existed before. I come up with an ornament, and this ornament should be different from every other ornament that has ever existed. Everything else happens in the public´s eye.
Paintings have a special kind of gravity, pictorial gravity, and you need to adjust for that with line, color, color weight. If you flip one of my paintings, the balance is gone.
Un objeto pintado al revés es adecuado para la pintura porque es inadecuado como objeto. No busco ninguna noción acerca de la solidez de la representación. No corrijo la exactitud de la representación. Mi relación con el objeto es arbitraria. La pintura está metódicamente organizada mediante una inversión agresiva y disonante de la ornamentación. La armonía queda trastornada, se alcanza un nuevo límite.
La obra de arte surge en la cabeza del artista y permanece en la cabeza del artista. No guarda correspondencia alguna con declaraciones en forma de comunicación, mensaje, opinión o información. No ofrece ayuda ni su obra es utilizable. Ninguna condición social o privada dirigirá, influirá o impedirá su resultado, ni siquiera lo hará necesario.
En mis pinturas me enfrento al problema de la desarmonía: amarillo a la izquierda, verde a la derecha, un ojo cerrado, un ojo abierto. Esta yuxtaposición ornamental de desarmonías quizá pueda crear la impresión de desesperación, pero lo único que hace es diferir, aplazar la comodidad. Lo extraño que uno aprende es que, después de un tiempo, de esa desarmonía surge nuevamente la belleza, es decir, la armonía.
Soy pintor, no director de teatro. No quiero escenificar situaciones. Mi mayor deseo es pintar cuadros que nunca hayan existido antes. Concibo un ornamento, y ese ornamento debe ser distinto de cualquier otro ornamento que haya existido. Todo lo demás ocurre a los ojos del público.
Las pinturas tienen un tipo particular de gravedad, una gravedad pictórica, y hay que ajustarla mediante la línea, el color, el peso del color. Si se da la vuelta a una de mis pinturas, el equilibrio desaparece.
Georg Baselitz


